Gode læsefærdigheder er nøglen til det meste i livet. Få mine råd til, hvordan du kan støtte dit barn i at blive en bedre læser.

September 7, 2020

 

 

Glæd dig til ca. 8 minutters inspiration, som kan give dig et stort indblik i dit barns læsning.

 

En af de kompetencer, som får stor betydning for resten af dit barns liv.

Hvorfor? Fordi læsevanskeligheder er et stort handicap i forbindelse med de fleste hverdagsgøremål. Men de kan også få indflydelse på store livsbeslutninger.

 

I denne artikel finder du svaret på følgende:

Hvilket niveau læser mit barn på?

Er dit barn i læsevanskeligheder?

Hvordan kan du hjælpe dit barn med læsningen?

 

 

Tænk på hvordan du har det med læsning.

 

Er du god til at læse?

Var det svært for dig at lære at læse?

Var du en af de bedste i klassen til at læse eller nærmere det modsatte?

Er læsning en fornøjelse eller en pligt for dig?

 

 

Hvad betyder det for dig som voksen i dag?

 

Havde mængden af den tekst, du forventede, der skulle læses, noget at gøre med dit valg af uddannelse?

Er du sådan en medarbejder, der hurtigt får læst og forstået de nye regler eller instruktioner?

Nyder du at slappe af med en bog eller læse nyhederne?

Er du den forælder som gerne eller ikke så gerne vil læse godnathistorier for dit barn? Og hvordan lyder det egentligt, når du læser højt?

 

 

 

Som du nok kan se, så har læsning stor betydning for og indflydelse på dit liv, og det samme kommer til at være gældende for dit barns liv.

 

 

Læsning giver også adgang til at blive god til andre fag

 

Som jeg ofte forklarer det:

Et barn kan sagtens føle sig dygtigt til at gå i skole uden at være god til f.eks.  matematik, men det er svært at føle sig god til at gå i skole, hvis det er svært at læse.

 

I skolen, hvor barnet har sin ”arbejdsdag”, er læsning nøglen til rigtig mange fag og informationer. Selv i musiktimerne skal et barn kunne læse for at kunne synge med på nye sange.

 

Måske har du ikke tidligere tænkt på, hvor stor indflydelse læsning har haft på dit liv, men prøv at lægge mærke til det fremover. Så vil du sikkert opdage, hvor mange informationer du får på skrift hver eneste dag, det er tusindvis.

 

 

At have svært ved læsning rammer børn på selvværdet

 

Når et barn har svært ved at lære at læse, så sker der ofte det, at barnet får en følelse af, at det er svært at lære noget nyt.

 

Det giver hurtigt en negativ spiral i forhold til barnets skolegang, fordi barnet får billede af sig selv, som en der ikke er god til at læse, ikke er god til at lære og dermed ikke er god til at gå i skole.

 

Netop barnets eget selvbillede af ikke at være god til at gå i skole og lære noget, er det, der giver de store udfordringer, hvis barnet ikke hurtigt får hjælp og kommer ud af den negative spiral.

 

Det er også barnets følelse af ikke at kunne leve op til kravene og ikke at kunne klare de opgaver, som klassekammeraterne kan, der giver vredesudbrud, konflikter og frustrationer, når I sidder derhjemme og forsøger at få klaret den daglige læsetræning.

 

 

Test dit barns læseniveau og kom godt i gang med læsetræningen

 

Hvordan dit barn læser, og hvordan dit barns læseniveau er i forhold til klassekammeraternes, er afgørende i forhold til mange fremtidige valg i dit barns liv. Derfor er det værd at kigge nærmere på netop dit barns læseniveau.

 

Når du skal vurdere dit eget barns læseniveau, så er der to tommelfinger-regler, som du med fordel kan anvende:

  1. Dit barns læsehastighed i en alderssvarende tekst

  2. Sværhedsgraden (Lix eller Let-tallet) på de bøger, som dit barn læser

Det betyder f.eks., at Søren som går i slutningen 2. klasse (ca. maj) skal kunne læse bøger på Lix 7-9 med en læsehastighed på 80 ord/minut.

 

Disse tal er trinmål for skolernes undervisning. Der vil være meget forskel på hvert enkelt barn i de enkelte klasser. I denne sammenhæng er det vigtigt at se på præcist dit barns læseudvikling. Går det fremad? Og bliver dit barn hele tiden bedre til at læse?

 

 

Hvornår er der tale om læsevanskeligheder?

 

Der er først grund til alvorlig bekymring, hvis dit barns læseudvikling går i stå eller går tilbage. Så har dit barn behov for hjælp med det samme.

 

Jeg beskriver det oftest sådan:

Hvis den naturlige læseudvikling er som at klatre op ad en stige, så skal vi forestille os, at barnet, som har svært ved at komme videre i sin læseudvikling, er kommet til at træde ved siden af stigen med den ene fod.

 

Det betyder, at barnet ikke uden hjælp kan komme videre op ad stigen. Barnet har brug for hjælp til at få foden tilbage på stigen, så det kan kravle videre op mod toppen.

 

I overført betydning betyder det, at et barn, som sidder fast i sin læseudvikling, har brug for hjælp. Vi kan ikke bare vente på, at barnet måske får lært det senere, eller at barnet måske bare er lidt langsomt til at komme videre.

 

Barnet skal have hjælp. Jo hurtigere hjælpen gives, des lettere finder barnet tilbage på sporet og des færre ar på sjælen, læseglæden og læringslysten giver det.

 

 

Test dit barn for læsevanskeligheder på 5 minutter

 

Hvis du gerne vil vide, om dit barn er i læsevanskeligheder, så er det værd at kigge nærmere på følgende:

 

  • hvordan dit barn læser og staver,

  • dit barns motivation,

  • din mavefornemmelse, og

  • hvad skolen giver udtryk for.

Jeg har lavet en enkel og overskuelig tjekliste til dig, som du frit kan downloade.

 

Det tager dig ca. 5 minutter at løbe listen igennem, og så har du et rigtig godt overblik over, om dit barn er i læsevanskeligheder, hvor udfordringen hovedsageligt ligger gemt, og hvad der kan være dit næste skridt for at hjælpe dit barn videre med læsningen.

 

Sådan hjælper du dit barn med læsning

 

Hvis du har et barn som har svært ved at læse eller et barn som vælger bøger som oftest er lidt for svære, så kommer her nogle helt enkle råd til, hvordan du hjælper dit barn med læsningen, uden at du skal ”uddannes” som lærer.

 

Det allervigtigste er nemlig, at du kan hjælpe dit barn igennem læsningen, så:

  1. teksten giver mening

  2. dit barn undgår negative oplevelser med læsning

  3. samtidig med, at dit barn læser mest muligt af teksten

 

Det er selvfølgelig en svær balancegang mellem at hjælpe barnet med læsningen og at presse barnet til selv at prøve at læse de ukendte ord.

 

Her får du mine allerbedste råd til denne balancekunst:

 

Start med at tage en snak med dit barn om læsningen og de udfordringer, som du ser og oplever.

 

Vær hudløs ærlig, og fortæl dit barn, at du virkelig gerne vil hjælpe og derfor har besluttet, at der ikke skal være konflikter eller skæld ud sammen med læsetræning fremover

 

– du skal mene det og selv overholde det!

Under samtalen laver I en aftale om, hvordan læsetræningen fremover skal foregå. Hvornår på dagen, hvor, hvem, hvordan skal hjælpen gives osv.

 

Sørg for, at dit barn bliver hørt. Det skal være en fælles plan og ikke kun din plan, ellers får du ikke dit barn til at overholde aftalen. Hvis dit barn foreslår noget, som du synes lyder uopnåeligt, så lav en aftale om, at aftalen kun gælder en uge.

 

Når ugen er gået, er det planen, at I skal sætte jer ned og snakke aftalen igennem igen. Gik det hele som forventet? Kunne I overholde aftalen? Skal aftalen laves om? Skal noget ændres, så det bliver lettere at overholde aftalen? Osv.

 

 

Sådan hjælper du med ukendte ord

 

Her får du de mest effektive måder til at hjælpe dit barn med at læse ukendte ord, uden at læsningen bliver helt hakket i stykker:

  • Aftal, at dit barn forsøger at læse et ukendt ord to gange, derefter siger du ordet

  • Snak med dit barn om billederne på siden, inden dit barn skal læse, sørg for at du får nævnt de svære ord i teksten, mens I taler om billederne

  • Lad dit barn kigge siden igennem for svære ord, som I sammen får læst, inden dit barn skal læse siden

  • Lad dit barn læse teksten med den aftale, at hvis dit barn går i stå og peger på et ord, så skal du læse ordet

 

Ved at anvende denne form for hjælp, så opnår du, at dit barn faktisk får mening ud af teksten, fordi det hele ikke bliver hakket i stykker, samtidig med at dit barn ikke sidder tilbage med en følelse af, at læsning er alt for svært og håbløst at lære.

 

Med andre ord: Dit barn skal have en passende hjælp til læsningen, så læselysten og læseglæden bevares, og så læsningen ikke giver ar på sjælen, som er uoprettelige.

 

Den mere faglige læseundervisning, hvor der arbejdes med bogstaver og bogstavernes lyde, klares i skolen eller af en private læseunderviser.

 

 

Klar til at få min hjælp?

 

Få en GRATIS og helt uforpligtende læsevurdering og få vished om dit barns læsepotentiale.

 

 

Jeg håber at denne artikel har inspireret dig til at komme godt i gang med at støtte dit barn i at blive en bedre læser.

 

Rigtig god fornøjelse med læsetræningen!

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Udvalgte blogindlæg

​​​​​​​​Hvem tager ansvaret for, at dit barn lærer at læse?

June 21, 2019

1/2
Please reload

Seneste blogindlæg

September 6, 2017

Please reload

Arkiv
Please reload

Sorter efter tags
Please reload

Følg os
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
Til dig der ønsker mere støtte til dit barns læsning, end skolen kan tilbyde lige nu!
Du lærer også, hvordan du bedst hjælper dit barn med læsningen.

Vejlevej 21, 8722 Hedensted, mobil: 2070 5577, www.læsekarrusellen.dk, mail: kristina@laesekarrusellen.dk

  • Facebook Social Icon