Hej, jeg hedder Kristina, og jeg er kvinden bag Læsekarrusellen

I de 18 år, hvor jeg underviste i folkeskolen, ønskede jeg ofte, at jeg havde bedre tid og større mulighed for at hjælpe forældre til at:

  1. forstå den kamp, som deres barn måtte kæmpe med at lære at læse

  2. forstå, at de var en super vigtig brik i forhold til deres barns læring, og

  3. forstå, hvordan de rent faktisk kunne hjælpe deres eget barn til at lære at læse.

Jeg har været i folkeskolen i så mange år, at jeg kender systemet virkelig godt. Jeg ved godt, at det kan være svært at finde ressourcerne, uanset hvor gerne de enkelte lærere vil, og jeg ved godt, at det kan tage tid fra en beslutning er taget, til det føles som om der sker noget.

Der var to ting jeg elskede højt ved mit job som læsevejleder i folkeskolen, det var:

  1. at undervise i læsning og se glæden i børnenes øjne, når de opdagede, at de kunne læse

  2. at vejlede forældre og kollegaer til at få indsigt i læsningens mysterier, så de kunne støtte børnene i at lære at læse endnu bedre.

 

De to ting har jeg bygget hele konceptet for Læsekarrusellen op over. I dag lever jeg af at undervise børn i læsning, vejlede forældrene, afholde foredrag og kurser for skolepædagoger, børnehaveklasseledere og lærere.

Læsekarrusellens rødder 

Kort kan man sige, at Læsekarrusellen har rødderne solidt plantet i den danske folkeskole. Der arbejdes ud fra de samme metoder og principper for god undervisning, som folkeskolen gør. Det som børnene lærer i Læsekarrusellen kan de bruge direkte i undervisningen i folkeskolen.

 

Forskellene er:

  • Undervisningen er på små hold (max. 3 elever) eller eneundervisning

  • Undervisningen er i korte intensive forløb

  • Forældrene er aktivt inddraget i undervisningen

  • Forældrene klædes godt på til at være strategibærere, for det som barnet lige har lært, så forældrene kvalificeret kan støtte barnets videre læseudvikling

  • Barnet har et præcist mål med undervisningen

  • Undervisningen foregår i et anerkendende og givende læringsmiljø

Et anerkendende og givende miljø 

Jeg har skabt univers i Læsekarrusellen, hvor alle føler sig velkomne og mødt i netop deres behov. Derfor oplever jeg glade kunder, som bliver overraskede over, hvor lidt der ofte skal til for at ændre på hele barnets oplevelse og gå-på-mod i forhold til både læsning og skole, når bare de får den rigtige hjælp.

3O9A0978.jpg

Det siger kunderne

Kristina er en dygtig læsevejleder, og hun udretter mirakler med de elever, vi ikke altid har den fornødne tid til i skolen - ...og hun samarbejder loyalt med forældre og lærere, der skal støtte børnene i deres videre læseudvikling efter forløbet i Læsekarrusellen.

Inge Kristensen

Læringsvejleder v. Østbirk Skole

Hej Kristina

 

Du er simpelthen ikke mindre end fantastisk :-) sender dig SÅ mange tanker i løbet af en uge, at du nok næsten ikke kan drømme om det!

 

God weekend til dig 

 

Mange kærlige hilsner

 

Julie og Pia/mor

Kalundborg

Missionen og visionen bag Læsekarrusellen

Mission:
Læsekarrusellen giver læsekundskaber og læselyst til børn
- med udgangspunkt i det enkelte barns potentiale samt i forældrestøtte

- forældrene vejledes, så de kvalificeret kan støtte deres barns læseudvikling

Vision:
Læsekarrusellen vil give danskerne viden om læsning ved at løfte sløret for læsningens hemmeligheder
- alle skal kunne støtte børn i at bliver dygtige læsere

Værdier:
Gennem faglighed, anerkendelse, begejstring og leg arbejder vi med læsning og læsefaglige discipliner
- for derigennem at skabe vidende, aktive, ansvarlige og positive borgere.

DSC02930.JPG