IMG_1236.jpg

Din rolle i dit barns læsning

 

Er dit ønske, at dit barn skal kunne lide at læse?

Vil du gerne være rollemodel for dit barn?

Og vil du gerne blive bedre til at støtte dit barns læsning?

 

Så er blogindlægget her for dig.

 

Dette blogindlæg er nemlig til dig, som gerne vil blive klogere på, hvad du betyder i forhold til dit barns læsning.

 

Du har nemlig en kæmpe betydning for, hvordan dit barn lærer at læse, og hvor glad dit barn bliver for det. Når du læser blogindlægget, så vil du sikkert kunne genkende dig selv i nogle af eksemplerne 😉

 

Det er mit dybeste ønske, at du bruger disse genkendelser til at se de steder, hvor du kan blive endnu bedre til at støtte dit barn i at lære at læse. Du må ikke bruge genkendelserne til at ”slå dig selv over i hovedet med”.

 

Hvis vi gør det, vi plejer at gøre, så får vi de resultater, vi plejer at få.

 

Du læser sikkert med her, fordi du ønsker at ændre på noget. Genkendelserne hjælper dig med at se, hvor du og dit barn kan ændre handlemønster, så læsetræningen bliver både hyggelig og succesrig.

 

Sæt dig godt til rette og nyd dette blogindlæg. Nu skal det nemlig handle om dig, og hvorfor du er så supervigtig for, at dit barn lærer at læse.

 

Så til sagen!

 

Du er som forældre supervigtig for, at dit barn kan lære at læse

 

Du er supervigtig, ja, måske den allervigtigste person i hele dit barns liv – det ved du måske godt allerede, men er du også klar over, at alle dine holdninger og meninger nærmest bliver direkte overført til dit barn?

 

Jo, yngre børn er, jo, mere aflæser de kropssprog, følelser og handlinger for at forstå voksne frem for at høre på, hvad der bliver sagt.

 

Det betyder f.eks.:

  • at når du sukker opgivende inden du skal til at læse en godnathistorie, som du synes er kedelig, helst vil have overstået og ikke gider bruge tid på at tale om. Ja, så aflæser dit barn dig, og får informationen: læsning er en tidskrævende skal-opgave, som det er dejligt, hvis man kan undgå. Hvis du ikke orker læse godnat-historie en aften, så gør noget andet. Syng en sang, læg dig sammen med dit barn og kig i en billedbog eller bed dit barn fortælle dig en godnathistorie, måske ud fra en bog I allerede har læst mange gange.

 

  • at når du af og til sætter dig i hjørnet af sofaen og ikke har tid til at besvare dit barns mange spørgsmål, fordi du selv er helt opslugt af en megaspændende krimi eller roman. Ja, så aflæser dit barn dig, og får den information, at læsning er værdifuldt og er en magisk verden, som fanger din interesse. Tro mig, dit barn får lyst til selv at få adgang til den verden, også selvom det kræver hårdt arbejde. Du kan jo også tage dit barn på skødet og sige: Det er superhyggeligt, at du sidder her hos mig, men du skal være stille for jeg koncentrerer mig om at læse – så kan dit barn ovenikøbet mærke den ro læsning giver.

 

Det jeg prøver at fortælle dig er, at hvis du selv har svært ved at finde glæden og lysten ved at læse frem, så er det svært at give den videre til dit barn, med mindre, at du har taget en beslutning og handler helt bevidst på det.

 

Modsat hvis du udstråler, at du elsker at læse, så smitter det af på dit barn. Men tager du dig ikke tiden til at læse med dit barn, så ser dit barn slet ikke den side af dig, og bliver derfor ikke smittet af din læseglæde.

 

Uanset, så kan det være en god ide at kaste et blik på rutinerne omkring dit barns læsetræning, hvis jeres læsetræning ikke giver de resultater, som du ønsker.

 

Få lavet nogle gode aftaler med dit barn om, hvordan læsetræningen skal foregå. Beslut dig for, hvad du gerne vil ”smitte” dit barn med, og ikke mindst hvad du bestemt ikke vil ”smitte” dit barn med i forhold til læsning. Det er nøglen til at hjælpe dit barn til at lære at læse.

 

En nøgle, kun du ejer og kan anvende.

 

Hvis du gerne vil vide mere, så vil jeg anbefale dig at læse disse to blogs:

"De 3 værste fejl, du kan lave"

"3 tips til bedre læsning"