IMG_1283.jpg

De 3 værste fejl, du kan lave

 

Her får du de 3 værste fejl, du kan lave, når du læser med dit barn, samt hvad du skal gøre i stedet.

 

 Når jeg får nye kunder ind i Læsekarrusellen, så er der virkelig mange forældre som siger:

”jeg ved ikke, om det hjælper, når vi læser sammen. Tit tænker jeg, at det gør mere skade end gavn.

 

Det er jo en forfærdelig følelse at have som forældre. Jeg tænker, at der sikkert sidder rigtig mange forældre derude med den følelse, når så mange af mine kunder siger sådan. Måske er du en af dem, som til tider kan komme i tvivl?

 

De værste fejl du kan lave, er dem, hvor du ubevidst får dit barn til at miste troen på, at det er muligt at lære at læse. Det sker helt ubevidst for dig, ellers ville du jo have gjort noget andet.

 

Når jeg nu om lidt fortæller dig om de 3 værste fejl, så kan du sikkert godt genkende nogle af dem.

 

Lad vær med at tænke: ”Åh, nej, nu ødelægger jeg mit eget barns mod på at lære at læse!”

Jeg fortæller dig det netop, fordi du så kan blive bevidst om de ubevidste handlinger, og dermed kan ændre dem.

 

Så lov mig, at du vil tænke: ”Fedt, nu ved jeg, hvordan jeg kan få mit barn til at tro på, at selvfølgelig er det muligt at lære at læse!”

 

Er du klar?

 

Så kommer de her – løsningen kommer i næste blog, som du lan læse her: 3 tips til bedre læsning – det er lige så vigtig!

 

De 3 værste fejl du kan lave, når du læser med dit barn:

 

  1. Skælde ud på dit barn, over at nogle ord er svære at læse eller at huske.

Måske kender du sætningen: 

Her tolker dit barn let dine ord som: ”Jeg er sikkert så dum, at jeg ikke kan huske ordene udenad”. Der bliver plantet negative følelser i forbindelse med læsning i dit barn, og dit barn mister troen på, at det er muligt at lære at læse.

Tydeligvis ved dit barn ikke hvad der står, ellers var ordet nok blevet læst med det samme. Det handler om din frustration 😉

 

2. Presse dit barn til at læse en tekst, som er for svær.

Måske kender du det med, at , du sidder og keder sig, og dit barn får intet ud af teksten, fordi det hele er blevet hakket i stykker.

Når dit barn læser sådan, så er teksten for svær, og dit barn får intet ud af indholdet. Det bliver bare lange rækker af ord. Hvis du er heldig, så kan dit barn bruge billederne til at forstå teksten.

Dit barn tolker situationen som: ”Det her giver ingen mening, og det er hårdt arbejde, det kan jeg ikke, og det gider jeg ikke at lære.”

 

3. Ikke have tid til at læse med dit barn.

Måske kender du det med, at I får glemt at læse dagligt, eller at læsetræningen lige må stoppes ind i hullerne i dit program:

Når du har travlt eller er stresset, så kan dit barn ikke finde ro til at forbyde sig, fordi stress/fortravlethed smitter. Bare rolig, jeg beder dig ikke om at finde mere tid 😉

Så kører den negative spiral: Dit barn kan ikke koncentrere sig om læsningen, dit barn forstyrre sig selv i læsningen for at holde øje med tiden og dig, så er det sværere at læse, og teksten bliver usammenhængende og svær at forstå.

Dit barn tolker situationen som: ”Vi har travlt, så nu skal jeg skynde mig at vise mor/far, hvor dygtig jeg er.” Men det ender med et nedslået barn, som opdagede, at læsning var svært, og som ikke fik ros af sine forældre. Et barn som konkluderer: ”Jeg kunne ikke det, jeg troede, så jeg er dårlig til at læse. Jeg får det sikkert ikke lært.”

 

Nu ved du, hvordan du identificerer de 3 værste fejl, du kan lave, når du læser med dit barn. Når du begynder at kunne se dine egne fejl, så kan du gøre noget for at ændre på det.

 

Bemærk lige, at i alle 3 situationer tænker du som forældre sikkert, at du hjælper dit barn med læsningen eller hepper på dit barn, men det giver lige præcis den modsatte effekt, derfor er det vigtigt at blive bevidst om, hvad der sker – hvorfor læsningen løbet af sporet.

 

Når du har styr på og er bevidst om, hvad du ikke skal gøre, er du klar til at komme i gang med at lære, hvad du kan gøre i stedet! Og du og dit barn kan få vendt læsningen til en positiv og rar oplevelse.

 

Læs 3 tips til bedre læsning (Link) eller læs artiklen i sin fulde længde her [LINK TIL HELE DEN LANGE ARTIKEL ELLER TIL BLOGSIDEN]